Czy diety eliminacyjne zmieniają nasz mikrobom? Część 1 – dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna (KD) jest jedną z bardziej popularnych diet eliminacyjnych. Szczególną popularność zdobyła wśród sportowców, ponieważ pomaga im skutecznej redukować ilość tkanki tłuszczowej, oszczędzając przy tym często tkankę mięśniową. Największe kontrowersje związane z wprowadzeniem diety ketogenicznej są związane z obciążeniem układu sercowo-naczyniowego, choć wiele badań pokazuje, że ten typ diety pozwala na poprawienie parametrów lipidowych (przynajmniej na pierwszym etapie jej stosowania). Brak wystarczającej ilości długofalowych badań pozostawia jednak tą kwestie nierozstrzygniętą.

Jak wprowadzenie diety ketogenicznej może wpływać na zdrowie naszych jelit?

Relatywnie niewielka liczba badań klinicznych pokazuje, że wprowadzenie diety ketogenicznej niesie ze sobą zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki dla zdrowia naszych jelit. Większość badań pokazuje, że na początku wprowadzenia diety ilość i różnorodność bakterii znacznie spada, co jest związane z obniżeniem ilości węglowodanów w diecie. W tym okresie może się również pojawić zaburzenie równowagi miedzy poszczególnymi rodzajami bakterii, a to doprowadza do przejściowej dysbiozy. Po jakimś czasie sytuacja jednak ulega zmianie, a działanie mechanizmów adaptacyjnych pozwala powoli przywrócić równowagę mikrobiomu jelitowego.

Pojawiają się również doniesienia, które pokazują, że wprowadzenie diety ketogenicznej może zmniejszyć długofalowo różnorodność bakteryjną oraz zwiększyć udział bakterii patogennych w mikrobiomie jelitowym.

Czy można przyspieszyć odbudowę mikrobiomu?

Aby nie dopuścić do rozregulowania równowagi mikrobiomu, należy przede wszystkim pamiętać o spożywaniu odpowiedniej ilości błonnika. To często może być utrudnione w przypadku osób restrykcyjnie stosujących dietę ketogeniczną (np. u dzieci z padaczką lekooporną). W tym przypadku warto rozważyć wprowadzenie odpowiedniej probiotykoterapii, żeby nie dopuścić do rozwoju dysbiozy i nieszczelności bariery jelitowej.

Jaki probiotyk wybrać?

W tym wypadku warto rozważyć probiotykoterapię preparatem wieloszczepowym, gdyż wspomaga to odbudowę bioróżnorodności.

O czym warto pamiętać?

  • Dieta ketogeniczna musi zawierać odpowiednie proporcje tłuszczy, białek i węglowodanów –  jej wprowadzenie powinno być zawsze konsultowane z lekarzem prowadzącym lub doświadczonym dietetykiem.
  • Wszystkie dolegliwości jelitowe powinny być natychmiast zgłaszane do specjalisty, który podejmie decyzje o dalszych krokach związanych z prowadzeniem diety.
  • Podczas długofalowego stosowania diety warto jest monitorować parametry lipidowe krwi oraz enzymy wątrobowe.

Źródło:

1. Lindefeldt M et al. The ketogenic diet influences taxonomic and functional composition of the gut microbiota in children with severe epilepsy. npj Biofilms and Microbiomesvolume 5, Article number: 5 (2019).

2. Xie G et al. . Ketogenic diet poses a significant effect on imbalanced gut microbiota in infants with refractory epilepsy. World J Gastroenterol. 2017; 23 (33): 6164-6171.

3. Swidsinski, Alexander et al. “Reduced Mass and Diversity of the Colonic Microbiome in Patients with Multiple Sclerosis and Their Improvement with Ketogenic Diet.” Frontiers in microbiology vol. 8 1141. 28 Jun. 2017,

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *