Mikrobiom sportowca

Fizjologiczne i biochemiczne zmiany związane z przewlekłym, intensywnym wysiłkiem fizycznym wywołują wiele zmian ogólnoustrojowych, do których możemy zaliczyć: zaburzenia równowagi elektrolitów, zmniejszenie magazynowania glikogenu, wzrost stresu oksydacyjnego, uszkodzenie mięśni, powstanie miejscowych stanów zapalnych oraz rozszczelnienie bariery jelitowej.

Czy sport to zawsze zdrowie?

Ogólnie przyjmuje się, że aktywność fizyczna wspomaga pracę całego organizmu i jest niezbędna do utrzymania codziennego bilansu kalorycznego. Wiele badań potwierdza również, że aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na zdrowie jelit, szczelność bariery jelitowej i aktywność mikrobiomu. Okazuje się jednak, że bardzo intensywna aktywność fizyczna, szczególnie ta związana z długotrwałym wysiłkiem (kolarze, maratończycy) często destrukcyjnie wpływa na równowagę wielu procesów w naszym organizmie, w tym również równowagę naszego mikrobiomu.

Jak aktywność fizyczna wpływa na nasz mikrobiom?

Bardzo ciekawe wyniki otrzymano podczas analizy danych  projektu dotyczącego składu mikrobiomu populacji amerykańskiej – American Gut Project. Okazało się, że zwiększenie umiarkowanej aktywność fizycznej wśród populacji amerykańskiej miało odzwierciedlenie również w zmianach mikrobiomu. Osoby, które zaczęły trenować, miały istotnie większą różnorodność bakterii typu Firmicutes, uważanych za komensale prawidłowego mikrobiomu jelit. Podobne wyniki otrzymano również w badaniach na zwierzętach.

Badanie Janga i współ., którzy porównywali mikrobiom kulturystów, biegaczy oraz osób prowadzących siedzący tryb życia (jako kontrola) wykazało, że sportowcy mają niższe poziomy bakterii typu Bifidobacterium i Lactobacillus, oraz wyższe poziomy  Faecalibacterium, Sutterella, Clostridium, Haemophilus i Eisenbergiella. Takie zmiany w mikrobiomie sugerują, że sportowcy mogą stanowić grupę wysokiego ryzyka rozwoju zmian dysbiotycznych. Coraz więcej prac potwierdza tą teorię. Należy pamiętać, że na zmiany te u sportowców nie wpływa tylko intensywny wysiłek, ale również szereg innych czynników, które będziemy omawiać w kolejnym wpisie.

Źródło:

  1. MachN, Fuster-Botella D. Endurance exercise and gut microbiota: A review. Journal of Sport and Health Science (2017); 179-197.
  2. Jang L-G et al. The combination of sport and sport-specific diet is associated with characteristics of gut microbiota: an observational study. Journal of the International Society of Sports Nutrition (2019); 16, Article number: 21.

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *