Interakcje wapnia z lekami i suplementami diety

Wapń, podobnie jak inne minerały, często wchodzi w interakcje z innymi suplementami czy preparatami leczniczymi. Warto jest wiedzieć, jakich suplementów/leków należy unikać, przyjmując wapń. 

Pomimo tego że preparaty wapnia kojarzą się z bezpieczną suplementacją, to ich wdrożenie do codziennej diety zawsze warto skonsultować ze specjalistą. Jony wapnia często wchodzą w interakcje z innymi pierwiastkami oraz popularnymi lekami. Kilka najważniejszych przykładów interakcji znajdziecie poniżej:

  • Jony wapnia mogą stworzyć z niektórymi antybiotykami i chemioterapeutykami nierozpuszczalne sole, co zmniejsza wchłanianie leku – jeśli przyjmujecie silne leki o wąskim zakresie terapeutycznym, każdą suplementację trzeba skonsultować z lekarzem.
  • Przyjmowanie preparatów wapnia z niektórymi antybiotykami (fluorochinolony, tetracykliny) może powodować zmniejszenie stężenia leku we krwi nawet do 50%.
  • Leki stosowane w schorzeniach kości (leki na osteoporozę) – bifosforany – posiadają zdolność wiązania wapnia i żelaza. W ciągu 2 godzin po przyjęciu tych leków nie należy spożywać preparatów witaminowych i mineralnych.
  • Zażywanie preparatów wapniowych i beta-blokerów może zmniejszyć stężenie leku we krwi.
  • Magnez jest naturalnym antagonistą wapnia, dlatego wapń i magnez powinny być przyjmowane w równowadze! Zwiększona suplementacja magnezu, przy niewystarczającej ilości wapnia w diecie, może prowadzić do odwapnienia kości,
  • Zbyt duże stężenie wapnia w pokarmach (suplementach) może powodować zmniejszone wchłanianie żelaza i utrudnić leczenie anemii.
  • Wszystkie preparaty ziołowe oraz napary zmniejszają wchłanianie wapnia.

Źródło: Zofia Zachwieja. Interakcje leków z pożywieniem. MedPharm Polska 2016.  

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *