Błonnik w diecie dzieci – dlaczego liczy się nie tylko ilość, ale i jakość?
Błonnik to nie tylko „naturalny środek na zaparcia” – to pełnoprawny składnik odżywczy, którego znaczenie dla zdrowia dzieci jest coraz lepiej rozumiane. Najnowszy przegląd naukowy opublikowany w Archives of Disease in Childhood pokazuje, że błonnik odgrywa kluczową rolę nie tylko w prawidłowym trawieniu, ale również w funkcjonowaniu układu odpornościowego, metabolizmu, a nawet mózgu. Po więcej zapraszam na bloga.
Jakość przede wszystkim
Choć zalecenia dotyczące dziennej ilości błonnika są znane (np. 10 g dziennie dla dzieci w wieku 1–3 lata, 14–19 g dla dzieci starszych), autorzy artykułu podkreślają, że równie ważna jest jakość błonnika – czyli jego funkcja biologiczna, a nie tylko liczba gramów na talerzu.
Błonnik dzieli się na dwa typy:
• Nierozpuszczalny – zwiększa objętość stolca, poprawia perystaltykę i pomaga usuwać toksyny.
• Rozpuszczalny – jest przetwarzany przez mikrobiotę jelitową, co prowadzi do produkcji krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych (SCFA), które wspierają barierę jelitową, odporność, a nawet regulują apetyt.
Dlaczego dzieci potrzebują błonnika?
Brak błonnika w diecie dzieci powiązano z rozwojem zaparć, zespołu jelita drażliwego, alergii i innych zaburzeń immunologicznych. Co więcej, dieta uboga w błonnik upośledza rozwój mikrobiomu jelitowego, który kształtuje się intensywnie w pierwszych latach życia.
W przypadku dzieci z zaburzeniami funkcji jelit (np. zaparciami, biegunkami, bólami brzucha) autorzy rekomendują łączenie różnych typów błonnika – co wspiera zarówno zdrowie jelit, jak i ogólną odporność. W przypadku dzieci karmionych dojelitowo, mieszanki z dodatkiem błonnika poprawiają rytm wypróżnień i jakość mikrobioty.
Błonnik powinien być traktowany jak niezbędny składnik codziennej diety dziecka – podobnie jak białko czy witaminy. Nie tylko ilość, ale też różnorodność i jakość błonnika mają znaczenie dla zdrowia układu pokarmowego i ogólnego dobrostanu dziecka.
Źródło
Hojsak I, et al. Benefits of dietary fibre for children in health and disease. Arch Dis Child. 2022;107(11):973–979. doi:10.1136/archdischild-2021-323571.

