Czy warto brać probiotyki podczas dalekich podróży?

Biegunka i bóle żołądkowo-jelitowe są najczęstszymi zgłaszanymi dolegliwościami podczas podróży. Szacuje się, że częstość ich występowania, w zależności od destynacji wynosi od 5 do nawet 50%. Biegunka jest często związana z drastyczną zmianą otoczenia i kontaktem z innym mikrobiomem bakteryjnym. Rejony, takie jak: Afryka, Ameryka Łacińska, Bliski Wchód, czy Azja Południowo-Wschodnia, są miejscami, w których ryzyko infekcji bakteryjnej jest najwyższe. Ma to związek z higieną posiłków, zanieczyszczeniem wody i spożywaniem żywności wysokiego ryzyka.

Jakie produktu stanowią dla nas największe zagrożenie?

  • Niedogotowane mięso,
  • Owoce morza,
  • Surowe owoce i warzywa,
  • Kotki lodu przygotowanego z wody kranowej, które często znajdziemy w drinkach i chłodzonych napojach,
  • Mleko niepasteryzowane,
  • Najczęściej do zakażenia dochodzi podczas jedzenia tzw. „street food” (jedzenia ulicznego), które często przygotowywane jest z naruszeniem zasad higieny.

Czas trwania dolegliwości wynosi zazwyczaj 2-6 dni i w znacznej większości przypadków nie wymaga leczenia farmakologicznego. Często oprócz biegunki pojawiają się również bóle i skurcze brzucha oraz wymioty. Dzieci oraz osoby z obniżoną odpornością są szczególnie narażone na infekcje bakteryjne, a ich przebieg też może być ostrzejszy.

Czy można w takim razie zapobiec tego rodzaju infekcjom?

McFarland przedstawił wyniki meta-analizy 12 badań klinicznych, które pokazały, że przyjmowanie probiotyków w okresie podróży może zapobiec wystąpieniu biegunki, a skuteczność stosowania kuracji została oszacowana na 15%. To oznacza że co 6-7 osoba stosująca probiotyki podczas podróży uniknie nieprzyjemnych dolegliwości żołądkowo-jelitowych.

Jak stosować probiotyki?

Do analizy włączono badania wielu różnych szczepów probiotycznych. Większość testowanych probiotyków to preparaty jednoszczepowe, które mają za zadanie uszczelnić barierę jelitową. Probiotykoterapię należy zacząć kilka dni przed wyjazdem, w trakcie podróży, oraz kilka dni po powrocie. Dawkowanie powinno być zgodne z zaleceniami producenta (informacja na ulotce).

Źródło: McFarland LV. Meta-analysis of probiotics for the prevention of traveler’s diarrhea. Travel Med Infect Dis. 2007 Mar;5(2):97-105.

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *