Wzmocnienie bariery jelitowej sportowca – 4 najważniejsze zasady

Oto 4 najważniejsze zasady z punktu widzenia regeneracji nabłonka i przywrócenia równowagi mikrobiomu.

1. Mam objawy – zaczynam działać

Wzmocnienie bariery jelitowej, poprzez odpowiednią dietę i regenerację potreningową, jest zalecane praktycznie u wszystkich sportowców. Wiele osób odczuwa jednak dodatkowe dolegliwości ze strony układu pokarmowego, związane ze wzdęciami, biegunką czy nudnościami, które mogą przypominać zespół jelita nadwrażliwego. Jeśli pojawiły się u Ciebie takie dolegliwości, a dodatkowo przechodziłeś ostatnio antybiotykoterapię/bierzesz leki na zgagę, koniecznie skonsultuj się z lekarzem oraz dietetykiem prowadzącym w celu wdrożenia odpowiedniej interwencji mającej na celu wzmocnienie bariery.

2. Odpowiednia podaż błonnika

Utrzymanie prawidłowej równowagi mikrobiomu jelit wiąże się ściśle z podażą odpowiedniej ilości błonnika. Warto podkreślić, że osoby z objawami ze strony układu pokarmowego powinny szczególnie zadbać o większą ilość błonnika frakcji rozpuszczalnej, pochodzącego z owsa, niektórych warzyw oraz orzechów.

3. Odpowiedni bilans płynów

Odpowiedni bilans płynów to jeden z ważniejszych aspektów prawidłowego treningu sportowca. Duża utrata wody i elektrolitów negatywnie wpływa na wiele procesów metabolicznych i obniża wydolność sportowca. Przewlekłe, nawet niewielkie odwodnienie,  wpływa negatywnie na procesy jelitowe i może doprowadzić do pogłębienia problemu rozszczelnienia oraz rozreguluje wypróżnienia.

4. Odpowiednia suplementacja preparatami odbudowującymi barierę jelitową

Okresowe wprowadzenie preparatów  mających na celu odbudowę bariery jelitowej jest jedną z najczęstszych rekomendacji lekarzy oraz dietetyków sportowych. Prawidłowo przeprowadzona probiotykoterapia, wprowadzenie colostrum (siary bydlęcej) czy stosowanie kwasu masłowego to znane sposoby na regenerację bariery jelitowej. W kolejnych wpisach omówimy szczegółowo zasady tych suplementacji.

Źródło: Lamprecht M (ed): Acute Topics in Sport Nutrition. Med Sport Sci. Basel, Karger, 2013, vol 59, pp 47–56

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *